15 rad dla opiekunów psów i kotów

ddcc1.jpg

Przed podjęciem decyzji o nabyciu lub adopcji zwierzaka należy zastanowić się dokładnie nad kilkoma istotnymi kwestiami.

Dzięki temu unikniemy późniejszych problemów, a życie nasze i - przede wszystkim - zależnego od nas pupila będzie pełne radości.

1. Czy mam wystarczające warunki lokalowe do trzymania danego gatunku i rasy zwierzęcia?
  2. Czy mam wystarczająco dużo czasu, by zająć się wybranym zwierzęciem?
  3. Czy mam wystarczająco dużo pieniędzy, by zapewnić mu właściwą opiekę?
  4. Czy mam wystarczająco dużą wiedzę na temat biologii, potrzeb bytowych, zachowań, żywienia i opieki nad wybranym zwierzęciem?

Jeśli chcesz, aby Twój pies czy kot był zdrowy i szczęśliwy, przestrzegaj poniższych wskazówek:

1. Regularnie odrobaczaj zwierzaka - nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Jeśli pupil dużo czasu przebywa na dworze  (kot wychodzący, pies stróżujący itp.) albo w domu mieszkają małe dzieci, odrobaczaj go co miesiąc.
  2. Doszczepiaj dorosłego psa i kota regularnie, co roku.
  3. Pamiętaj, że psy należy szczepić nie tylko przeciwko wściekliźnie, ale również przeciw chorobom zakaźnym psów (nosówka, choroba Rubartha, parwowiroza, grypa, kaszel kennelowy, borelioza, leptospiroza, piroplazmoza itd.).
  4. Szczepienie psów przeciwko wściekliźnie jest obowiązkowe (co roku), a przeciwko psim chorobom zakaźnym - dobrowolne, jednak dla zdrowia psa jest ono ważniejsze od szczepienia przeciwko wściekliźnie.
  5. Szczepienie kotów przeciwko wściekliźnie i chorobom zakaźnym (panlekopenia, kaliciwiroza, herpeswiroza, chlamydofila, białaczka itd.) jest dobrowolne.
  6. Odwiedzaj regularnie lekarza weterynarii wraz ze swoim pupilem - nie rzadziej, niż przy okazji każdego odrobaczania.
  7. Podczas wizyty u weterynarza dopilnuj, by lekarz skontrolował serce, oczy, uszy, zęby, skórę, pazury i zatoki gruczołów okołoodbytowych.
  8. Zawsze odrobaczaj psa i kota na 7 dni przed każdym szczepieniem.
  9. Odrobaczaj i zabezpieczaj jednocześnie wszystkie zwierzaki (psy, koty, fretki itd.) mieszkające w domu lub w gospodarstwie.
  10. Zwalczaj pchły przez cały rok (insekty te mogą przenosić tasiemce i powodować APZS - Alergiczne Pchle Zapalenie Skóry).
  11. Regularnie, co 4 tygodnie zabezpieczaj pupila przed kleszczami i pchłami (przenoszą wiele groźnych chorób i pasożytów).
  12. Nie kąp pupila bez ważnej potrzeby - jeśli się ubrudzi, obmyj go czystą wodą albo wykąp tylko zabrudzony fragment ciała (psy i koty pocą się inaczej niż ludzie i z trudem odzyskują właściwe pH skóry oraz ochronę tłuszczową sierści).
  13. Właściwie odżywiaj swojego pupila: dietą domową lub gotowymi karmami weterynaryjnymi (najlepsze i najzdrowsze dla pupila diety przemysłowe na rynku).
  14. Zapewnij psu i kotu odpowiednią ilość ruchu (spacery, zabawy itp.).
  15. Zapewnij pupilowi spokojne i bezpieczne legowisko (schronienie).

Dlaczego należy często i regularnie odrobaczać

Program odrobaczania kotów

Program odrobaczania psów

Szczepienia ochronne kotów

Szczepienia ochronne psów

Fizjologia i zasady odżywiania psów i kotów w skrócie

Dlaczego promuję kastrację lub sterylizację ?

Nadwaga - norma czy niedowaga u Twojego PUPILA ?

Psy Stróżujące - instrukcja dla pracowników i właścicieli

Psy Stróżujące - zasady opieki dla właścicieli