szczepienie-zwierzetaSzczepienia zwierząt to profilaktyczne zabiegi weterynaryjne, które zabezpieczają przed zapadnięciem na groźne choroby. Niektóre schorzenia są dla czworonogów szczególnie niebezpieczne i mogą skutkować nawet śmiercią. To niezwykle ważne, by zadbać o szczepienia przeprowadzane regularnie lub jednorazowo. Tylko w ten sposób można ochronić nie tylko pupila, ale także jego najbliższe otoczenie.

Szczepienia dla psów

W naszym kraju jedynym obowiązkowym szczepieniem dla psów jest to przeciwko wściekliźnie. Powinno się je wykonać między 12. a 16. tygodniem życia zwierzęcia. Szczepienie ochronne przeciwko wściekliźnie u psa należy powtarzać co roku.

Do 12. tygodnia można natomiast wykonać szczepienia fakultatywne, między innymi na takie choroby jak:

• parwowiroza,
  • nosówka
  • choroba Rubatha.

Skorzystanie z powyższych możliwości ochrony zwierzęcia przed chorobami zależy od woli opiekuna. Jednak – ze względu na komfort czworonoga i zważywszy na zdrowie pozostałych zwierząt pozostających w kontakcie z psem – warto rozważyć także te opcje.

Szczepienia dla kotów

Koty mogą, choć nie muszą być poddawane szczepieniom ochronnym. Do najpopularniejszych zabiegów profilaktycznych można zaliczyć na przykład szczepienie przeciwko kociemu katarowi. To pozornie niewinnie brzmiące schorzenie może stanowić zagrożenie dla życia kota.

Często szczepi się koty przeciwko chlamydofilozie, czyli przeciw chorobie powodującej zapalenie spojówek i problemy związane z górnymi drogami oddechowymi.

Kotom wychodzącym rekomenduje się wykonanie szczepienia przeciwko wściekliźnie. Pierwszą dawkę aplikuje się kociętom po 16. tygodniu życia. W przeciwieństwie do psów, nie ma jednak konieczności odnawiania szczepionki co roku.

Szczepienia dla królików i fretek

Choć szczepienia ochronne dla zwierząt kojarzą się wielu osobom jedynie z zabiegami przeprowadzanymi na kotach i psach, to mogą z nich korzystać także inne małe zwierzęta domowe. Mowa tutaj szczególnie o królikach i fretkach.

Szczepienia dla królików chronią przeciw chorobom wirusowym, takim jak myksomatoza oraz pomór. W przypadku tej pierwszej choroby, zaleca się wykonywanie szczepienia ochronnego co roku.

Fretki można poddać szczepieniu przeciw wściekliźnie. Jest to szczególnie rekomendowany zabieg profilaktyczny w przypadku, gdy zwierzę wychodzi na dwór lub wyjeżdża z opiekunami za granicę. Fretki szczepi się także przecie nosówce.