Geriatria i gerontologia weterynaryjna

Przywiązanie i miłość do pupili domowych wzrasta z każdym dniem. Właśnie dlatego pragnieniem właścicieli jest zapewnienie zwierzętom godnej starości w możliwie najlepszym zdrowiu. Geriatria i gerontologia weterynaryjna pozwalają o to zadbać, koncentrują się bowiem na leczeniu i opiece nad chorymi, starszymi zwierzętami. Jest to również stale rozwijająca się dziedzina weterynarii z uwagi, iż wśród pacjentów gabinetów weterynaryjnych dużą grupę stanowią właśnie pupile w podeszłym wieku. Upływ lat wpływa na pogorszenie się pracy układu ruchu, aparatu wzoru, pracy narządów wewnętrznych, itp. Ponadto organizm psa, kota, czy innego pupila staje się słabszy, a przez to podatniejszy na zachorowania.

Jakie problemy zdrowotne są rozpatrywane i leczone w ramach geriatrii oraz gerontologii weterynaryjnej?

Podobnie jak u ludzi, również u zwierząt z wiekiem metabolizm zaczyna spowalniać. Może mieć to wpływ na pojawienie się nadwagi, a nawet otyłości u pupili, również tych aktywnych, a szczególnie narażone na problemy są zwierzęta ze skłonnością do tycia. Należy bowiem pamiętać, że żywienie zwierząt seniorów powinno przebiegać odmiennie niż w wieku pełnej aktywności życiowej. Udzielamy w tym zakresie porad dietetycznych. Ponadto do schorzeń starszych wiekiem zwierząt można zaliczyć, m.in.:

• choroby zwyrodnieniowe stawów,
  • stany przewlekłego bólu,
  • problemy stomatologiczne,
  • przewlekłą niewydolność nerek,
  • choroby wątroby ( zapalne, naciekające; zwłóknienie i marskość wątroby, zespół skórno-wątrobowy),
  • choroby układu rozrodczego (przerost gruczołu krokowego, ropomacicze, nowotwory gruczołu sutkowego),
  • choroby układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, kardiomiopatia przerostowa, endokardioza zastawki dwudzielnej),
  • choroby neurologiczne (zespół zaburzeń poznawczych, zespół przedsionkowy, mielopatia zwyrodnienoowa),
  • i inne.

U zwierzęcych seniorów wskazane jest uczęszczanie do weterynarza częściej niż u psów, kotów czy innych pupili w pełnej aktywności – nie tylko, gdy widoczne są objawy pogorszenia stanu zdrowia. Warto chodzić na wizyty kontrolne co 6 miesięcy, dzięki czemu możliwe jest szybkie wychwycenie ewentualnych niepokojących symptomów oraz odpowiednie przeciwdziałanie im. Istnieje też możliwość profilaktycznego przeprowadzenia badań krwi, panelu nerkowego, wątrobowego, trzustkowego, cukrzycowego, a także badania RTG, USG, EKG. W razie konieczności przeprowadzone może być postępowanie okołooperacyjne.