KOTY - Dieta Domowa Standardowa - łatwa i zdrowa cz. 6 - dieta modyfikowana

Drogi Kociolubie!

Zanim zapoznasz się z tymi poradami, koniecznie przeczytaj uważnie wszystkie poprzednie artykuły na temat "diety domowej" i weź sobie do serca wskazówki podane we wszystkich artykułach, zaczynając od wskazań podstawowych, przez porady dotyczące osesków i małych kociąt, a kończąc na najstarszych kotach i na dietach modyfikowanych.

Gdy kotu coś dolega, czasami wymaga on diety bardziej wyszukanej niż standardowa. Skomponowanie odpowiedniej diety domowej stosownie do potrzeb danego kota jest bardzo trudne i musi być opracowane indywidualnie pod nadzorem lekarza weterynarii.

W tej sytuacji najbardziej rozsądnym wyjściem jest skorzystanie z gotowej weterynaryjnej diety leczniczej przewidzianej do leczenia lub łagodzenia określonej choroby. Karmę leczniczą powinien zalecić lekarz weterynarii prowadzący kota, który po zbadaniu zwierzęcia oceni jego stan i przyczynę dolegliwości oraz dobierze optymalną dietę dla danego przypadku.

Modyfikowana dieta domowa (lecznicza) dla kotów dorosłych:

Skład takiej diety powinien uwzględniać specyficzne potrzeby żywieniowe wynikające ze stanu zdrowia kota.

1. Dozwolone składniki posiłku pochodzenia zwierzęcego podawane w stanie surowym, parzonym i ugotowanym: mięso wołowe lub wieprzowe, ryba oceaniczna mielona, serca wołowe, śledziony wołowe, wątroby wołowe, ozory wołowe, biały ser tłusty lub półtłusty, jajka na miękko 2-3 w tygodniu, masło - gdy pokarmy "mięsne" są zbyt chude.
  2. Dozwolone składniki posiłku pochodzenia roślinnego podawane w stanie surowym i ugotowanym: warzywa surowe tarte lub gotowane np. "włoszczyzna" (najlepiej w postaci gotowego suszu gotowanego wraz z płatkami jęczmiennymi), płatki jęczmienne, ryż lub makaron - tylko sporadycznie, gotowany bez soli, na miękko.
  3. Dodatki - często wskazane jest dodawanie na koniec gotowania 1/2 łyżeczki mielonego siemienia lnianego i po przestygnięciu włoszczyznę zieloną, surową, drobno siekaną oraz trochę mieszaniny oliwy z oliwek z olejem sojowym i słonecznikowym w równych proporcjach, po 5 kropli.
  4. Probiotyki - do porcji jedzenia tuż przed podaniem można od czasu do czasu dodać Acidolac, aby zaszczepić przewód pokarmowy bakteriami kwasu mlekowego.
  5. Do picia zawsze czysta i miękka woda (np. woda mineralna niegazowana).

podstawoweInfo: