Pediatria weterynaryjna

Zwierzęta domowe, jak np. koty czy psy, od urodzenia do osiągnięcia dojrzałości potrzebują szczególnej opieki. W pierwszym okresie zajmuje się nimi matka, a następnie rola opiekuna przypada w udziale człowiekowi. Pragnąc zbudować szczeniakowi bądź kociakowi bezpieczny i kochający dom, właściciele dbają o stworzenie więzi z pupilem oraz troszczą się o jego zdrowie, a w okresie wczesnego rozwoju jest to szczególnie ważne. Właśnie dlatego wszelkie niepokojące objawy nie tylko warto, ale wręcz należy konsultować z weterynarzem. W moim gabinecie w ramach praktyki udzielam pomocy w zakresie pediatrii weterynaryjnej, która skupia się na pacjentach w wieku od urodzenia do 6 miesiąca życia. Pomagam ustalić rodzaj i przyczynę problemów, co może wymagać nawet do kilku wizyt z uwagi na wielkość zwierzęcia, która uniemożliwia przeprowadzenie niektórych zabiegów, jak i nieprzewidywalne niekiedy reakcje młodego organizmu.

Jakie problemy zdrowotne są rozpatrywane i leczone w ramach pediatrii weterynaryjnej?

Jednym z częstych problemów w tak młodym wieku u zwierząt mogą być trudności z odstawieniem pokarmu matki i przejściem na np. suchą karmę. Łączę tu praktykę w zakresie dietetyki weterynaryjnej i udzielam pomocy w doborze odpowiedniej diety, ale niekiedy problem może tkwić w sposobie podawania posiłków, dlatego przeprowadzam dokładny wywiad żywieniowy, gdy zgłaszają się do mnie właściciele z psem lub kotem „niejadkiem”.

W ramach pediatrii weterynaryjnej przeprowadzam także przeglądy szczeniąt i kociąt urodzonych w hodowlach, sprawdzając ich stan zdrowotny. Ponadto udzielam pomocy w związku z problemami układu pokarmowego, chorób uszu i oczu, schorzeniami układu moczowego, kostnego, nerwowego i nerwowo-mięśniowego, a także wydzielania wewnętrznego i chorób przemiany materii. Udzielam wskazówek w zakresie profilaktyki oraz dbania o prawidłowy i bezpieczny rozwój pupila. Wskazuję między innymi jak prawidłowo dbać o zęby i higienę jamy ustnej, jak unikać i reagować na zatrucia lub połknięcia przedmiotów, jak też uczulam na potencjalne zagrożenia środowiskowe, które mogą wywołać urazy.

Domowe zwierzęta potrzebują w tym pierwszym okresie szczególnej uwagi, zarówno pod kątem obserwacji bezpieczeństwa ich zabaw, jak też w zakresie socjalizacji z innymi zwierzętami oraz ludźmi. Pomagam odpowiednio przygotować je do tego pod kątem zdrowotnym wykonując zalecane i obowiązkowe szczepienia, np. na choroby zakaźne.